De ce te au politicienii la mână când vrei să te dai cu trotineta electrică

de: Ciprian Ioana
16 10. 2019

E bine să ai mijloace alternative de deplasare în orașe aglomerate precum Bucureștiul. Trotinetele electrice reprezintă o soluție la îndemână și le vezi la tot pasul, parcate pe trotuare. Dar situația s-ar putea schimba. În bine sau în rău, depinde cum vor politicienii.

De vreo doi-trei ani, s-au înmulțit platformele care închiriază trotinete electrice. S-au extins în toată lumea și au ajuns, inevitabil, și în România. Te poți deplasa rapid dintr-un loc în altul, nu poluezi și nici nu-ți faci griji legate de parcare.

La prima vedere, pare o soluție foarte bună, care ar trebui sprijinită de stat. Prin legi bine gândite, infrastructură specifică și altele. Numai că nu e mereu așa. Și adevărul e că aceste companii sunt la mâna politicienilor.

Dacă aceștia nu vor sau nu știu cum să le reglementeze, atunci investițiile sunt degeaba.

Cum se raportează politicienii români la trotinetele electrice

În România, se vorbește de ceva vreme de legi gândite special pentru acest tip de transport. Un Cod Rutier gândit special pentru deplasarea pe două roți cu astfel de vehicule electrice.

Se vorbește, între altele, de echiparea trotinetelor cu lumini și dispozitive reflectorizante, să fie vizibile pentru șoferi și pentru alți participanți la trafic. Dar nu-i de ajuns. Trebuie să ai și infrastructură specifică. Sigur, acum poți merge cu trotineta pe pista de biciclete.

Dar n-ar fi rău să existe și alte rute de acest fel, pentru a evita să circuli alături de celelalte mașini.

Numai că nu prea se arată nimeni interesat să reglementeze acest lucru.

Nu numai România se mișcă lent la acest capitol. În Statele Unite, de pildă, companiilor care închiriază trotinete electrice le-a luat ceva timp până să poată să-și desfășoare afacerile după bunul plac.

Lime (companie prezentă și în România) și Spin au avut interzis până în această săptămână în San Francisco. Au intrat pe străzile acolo încă de pe la începutul anului trecut, dar autoritățile le-au interzis imediat pentru că nu aveau pregătite reglementări specifice.

După câteva luni, doar două platforme – Skip și Scoot – au avut liber să-și închirieze trotinetele electrice, dar doar în anumite condiții. Chiar și acum, sunt doar patru companii care pot opera în San Francisco.

Altele așteaptă încă undă verde. Iar asta înseamnă că sunt la mâna autorităților. Guvernele din toată lumea vorbesc despre măsuri pentru a încuraja transportul alternativ și nepoluant. Dar reglementările întârzie să apară. Și acolo unde apar, conțin prevederi controversate. Care pun frână afacerilor de acest tip.

Companiilor din San Francisco, spre exemplu, li s-a spus că pot scoate pe străzi doar 500 de trotinete electrice fiecare. Peste câteva luni, au dreptul la 750 și abia în februarie anul viitor se pot duce spre 1.000 de astfel de vehicule.